Wednesday, July 4, 2007

Syarat baru bayaran yuran UKM membebankan pelajar

SAYA adalah pelajar sarjana semester satu sesi 2007/2008 di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) yang tidak mendapat tajaan pengajian. Saya kesal kerana pihak pengurusan pelajar siswazah mengenakan syarat baru dalam pembayaran yuran pengajian.

Saya dimaklumkan melalui surat bahawa setiap pelajar hendaklah membayar yuran penuh pengajian sebelum membuat pendaftaran kursus semasa.

Ia menimbulkan masalah kepada pelajar lama yang tiada tajaan. Sebelum ini, saya diberitahu pembayaran yuran boleh dijelaskan secara ansuran.

Pelajar akan diberi peringatan sekiranya ada tunggakan yuran pengajian hingga akhir semester.

Namun, pada semester ini, pihak pengurusan menetapkan peraturan baru dalam pembayaran yuran. Akibatnya, ia membebankan pelajar lama yang tidak mendapat tajaan pengajian untuk menjelaskan yuran penuh.

Ada pelajar lama sarjana tanpa tajaan terpaksa menangguhkan pengajiannya kerana tidak dapat menjelaskan yuran penuh pengajian.

Saya sudah menghubungi pihak pengurusan dengan hasrat untuk membayar yuran secara ansuran supaya dapat mendaftar secara online.

Namun, cadangan itu ditolak dan semua pelajar lama wajib membayar yuran terlebih dulu.

Lebih mengecewakan saya, tempoh pendaftaran kursus yang diberikan hanya dua minggu.

Pelajar lama yang lewat membuat pendaftaran kursus akan dikenakan bayaran denda.

Saya merayu kepada pihak pengurusan siswazah UKM supaya melonggarkan syarat pembayaran yuran kepada pelajar lama yang tidak punya tajaan pendidikan.

HADI,
Kuala Lumpur.

No comments: