Thursday, July 5, 2007

Projek PIPP, prasarana sekolah kena seiring

KETIKA pelancaran Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP) pada 16 Januari lalu, Menteri Pelajaran, Datuk Seri Hishammuddin Hussein memberi jaminan akan melaporkan pencapaian dan kemajuan pelan itu kepada umum supaya rakyat sama-sama mengetahui sejauh mana perancangan dibuat itu berjaya dilaksanakan. Kelmarin, beliau mengotakan janjinya apabila mendedahkan kepada umum Kad Laporan PIPP itu bagi membolehkan pelbagai pihak mendapat maklumat terkini, mengenai perkembangan pelaksanaan projek pendidikan yang menerima peruntukan terbesar dalam Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9). Kad laporan disediakan dua kali setahun itu, meliputi pencapaian dan pelaksanaan projek pembangunan pendidikan sejak permulaan RMK-9 pada 31 Mac tahun lalu. Penyediaan laporan itu selaras dengan janji menteri berkenaan untuk melaksanakan apa yang sudah dirancang secara telus dan terbuka. Sehingga akhir bulan lalu, Kementerian Pelajaran melaksanakan 4,639 projek infrastruktur baru pendidikan dalam RMK-9 merangkumi 27.7 peratus daripada 16,735 projek infrastruktur baru bernilai RM20.704 bilion yang dirancang dalam program lima tahun itu. Ia bermakna kementerian berkenaan mempunyai tempoh kira-kira tiga tahun dari sekarang untuk melaksanakan baki projek pembangunan iaitu 12,096 atau 72.3 peratus daripada keseluruhan projek dirancang, sebelum rancangan lima tahun itu melabuhkan tirainya pada 2010.

Berdasarkan kemajuan terkandung dalam Kad Laporan PIPP pertama itu, Kementerian Pelajaran membayangkan keyakinannya semua projek dirancangkan itu mampu direalisasikan mengikut jadual. Jika tidak, masakan kementerian itu bersikap begitu telus dengan memberi perincian setiap pencapaian dan kemajuan menerusi Kad Laporan PIPP. Sekiranya prestasi itu dapat dipertahan, rakyat boleh menaruh kepercayaan terhadap keupayaan Kementerian Pelajaran untuk mencapai matlamat disasarkan dalam PIPP. Rakyat memang menghargai kesungguhan kerajaan bertindak pantas menyiapkan setiap projek PIPP mengikut tempoh mengikut jadual. Namun, pada masa sama, kementerian harus memberi perhatian serius kepada aspek kualiti kerana kita tidak mahu berlaku ‘rumah siap pahat berbunyi’ terutama berhubung kelewatan pelaksanaan atau mutu sesuatu projek. Kita akui, dalam melaksanakan apa juga projek, kita tidak dapat lari daripada berdepan dengan masalah dan kelemahan. Begitu juga dengan pelaksanaan projek dalam PIPP, tetapi setiap kelemahan itu tidak harus dijadikan halangan untuk meneruskan projek seterusnya seperti dirancang, sebaliknya ia boleh dijadikan panduan bagi memantapkan gerak kerja, seterusnya menambahbaikkan PIPP itu sendiri.

Walaupun pencapaian projek PIPP setakat ini dikira memuaskan, masih ada beberapa kelemahan yang perlu diatasi seperti bekalan elektrik dan penyediaan air bersih kepada sekolah di pedalaman dan luar bandar. Dalam keadaan negara menyambut ulang tahun ke-50 kemerdekaan, sukar kita menerima hakikat bahawa masih ada rakyat negara ini belum mengecapi kemudahan air bersih dan elektrik. Oleh itu, amat wajar kemudahan berkenaan dipercepatkan. Apapun, rakyat luar bandar sudah tentu lega dengan jaminan Kementerian Pelajaran untuk terus memberi keutamaan kepada kemudahan infrastruktur, terutama menaik taraf sekolah luar bandar, pembinaan sekolah pendidikan khas dan sekolah yang memerlukan prasarana dalam konteks sukan dan kokurikulum tanpa menidakkan kewujudan sistem aliran lain, termasuk sekolah agama rakyat dan swasta. Kita harap janji akan ditepati supaya rakyat, terutama masyarakat dan pelajar sekolah memanfaat segala kemudahan yang disediakan.

1 comment:

Aerul said...

assalammualaikum... boleh berikn saya alamat emel bg artikel diatas... TQ :)

cahayabulan92@gmail.com