Thursday, July 5, 2007

Pengurusan sistematik pulihara hutan Sarawak

Oleh Melati Mohd Ariff

HAMPIR tiga suku Sarawak dengan keluasan tanah kira-kira 12.3 juta hektar dilitupi hutan hujan tropika. ‘Emas hijau’, begitulah gelaran yang diberi kepada khazanah hutan ini dan Bumi Kenyalang dari udara seumpama ‘lautan hijau’ yang tiada penghujungnya.

Kepentingan sektor perhutanan dan industri hutan kepada ekonomi Sarawak selain industri petroleum dapat dilihat daripada pendapatan yang dijana menerusi eksport barang perkayuan.

Statistik mencatatkan nilai eksport kayu Sarawak meningkat 26 peratus kepada RM9.1 bilion pada 2006 daripada RM7.2 bilion tahun sebelumnya.

Industri perkayuan juga adalah majikan utama di negeri itu. Sehingga Mac 2007, industri terbabit menyediakan pekerjaan kepada 92,360 penduduk(kira-kira 40 peratus) bagi kedua-dua sektor huluan dan hiliran daripada keseluruhan 229,572 yang bekerja di negeri berkenaan.

Sebagai langkah proaktif untuk melindungi nilai hutan Sarawak pada masa depan, negeri itu mengamalkan Pengurusan Hutan Secara Berkekalan (SFM).

Menurut Dr Lee Huang Seng, Ketua Pegawai Eksekutif Persatuan Kayu Balak Sarawak (STA), SFM membolehkan kerja mengeluarkan hasil hutan dibuat tanpa menjejaskan keperluasan generasi masa depan untuk menikmati hasil barang dan perkhidmatan daripada hutan yang sama.

STA, katanya mempunyai kira-kira 600 ahli, majoritinya terbabit dalam sektor hiliran menyokong pelaksanaan SFM, antaranya menerusi Sistem Pengurusan Selektif (SMS).

“SMS ini dihasilkan selepas beberapa siri projek penyelidikan dan pembangunan yang dikendalikan dari tahun 1960-an hingga pertengahan 1970-an. Ia dijalankan menerusi projek bantuan teknikal tajaan Pertubuhan Makanan dan Pertanian (FAO) Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.

“Hanya lima hingga tujuh pokok ditebang bagi setiap satu hektar. Pembalakan selektif ini juga meninggalkan tunggul yang akan tumbuh secara semula jadi kepada pokok yang sudah ditebang untuk kitaran penebangan akan datang. Kitaran penebangan ini biasanya selepas tempoh 25 tahun,” katanya kepada Bernama dalam wawancara di Miri baru-baru ini.

Dr Lee sendiri sudah berkhidmat lebih 30 tahun dengan Jabatan Perhutanan Sarawak dan jawatan terakhir yang disandangnya ialah Timbalan Pengarah Perhutanan.

Samling Global Limited, satu daripada enam syarikat pembalakan utama di Sarawak sudah mengambil inisiatif proaktif dengan mendapatkan persijilan bagi satu daripada konsesi atau Unit Pengurusan Perhutanan (FMU)nya di negeri itu.

Sektor A Sela’an-Linau FMU yang terletak di kawasan Ulu Baram, meliputi kawasan seluas 55,949 hektar dianugerahkan persijilan secara sukarelawan pada 2004 oleh Majlis Pensijilan Kayu-Kayan Malaysia (MTCC).

Persijilan MTCC untuk Pengurusan Perhutanan itu adalah yang pertama seumpamanya diberikan kepada sebuah syarikat perkayuan swasta di Malaysia dan juga yang pertama di Sarawak.

Memandangkan pengguna global semakin peka kepada keperluan alam sekitar dan mesra alam, persijilan perhutanan juga dilihat sebagai memberi isyarat pasaran kepada pembeli bahawa produk yang dibeli diambil dari hutan yang diuruskan sejajar dengan piawaian ketat alam sekitar dan sosial.

Sela’an-Linau FMU diuruskan oleh pelan pengurusan perhutanan (FMP) meliputi antaranya aspek penilaian sumber perhutanan, pembalakan berhemah (RIL), silvikultur, pemulihan dan penanaman semula hutan, pengurusan hidupan liar, perlindungan dan pengurusan kawasan perlindungan (kawasan tadahan air, ekopelancongan, kawasan kebudayaan dan kepelbagaian hayat) dan pembangunan komuniti.

Mengulas rasional mendapatkan persijilan ini, Naib Presiden Bahagian Sumber Perhutanan Samling, James Ho, berkata: “Kebanyakan syarikat pembalakan tidak mempunyai persijilan perkayuan, tetapi kami mengambil inisiatif ini untuk menjenamakan produk kami. Apa yang kami harapkan produk kami akan dapat harga lebih baik. Untuk pasaran Eropah iaitu tempat kami mengeksport kayu lapis kami, persijilan produk diperlukan.”

Beliau berkata,Samling komited kepada proses persijilan perhutanan secara sukarela sebagai usaha meningkatkan piawaian industri serta mempromosikan pengurusan hutan secara lebih bertanggungjawab.

James berkata, inisiatif yang diambil Samling dalam mendapatkan persijilan MTCC jelas menunjukkan pihak syarikat mengamalkan garis panduan SFM dan ini ternyata dengan inisiatif dilakukannya dalam mendapatkan persijilan MTCC.

“Kami beroperasi dalam lingkungan undang-undang dan mengikut peraturan yang memerlukan kami bertindak secara bertanggungjawab,” katanya sambil menambah ada pertubuhan bukan kerajaan yang melemparkan tuduhan bahawa syarikat itu memusnahkan hutan hujan di Sarawak.

Sambil menyifatkan dakwaan berkenaan sebagai ‘amat tidak benar’, James berkata, Samling sentiasa memberi perhatian berat kepada kepentingan pelbagai komuniti pribumi Sarawak.

“Ada 24 kumpulan pribumi di Sarawak dan kira-kira separuh daripada mereka termasuk Kenyah, Kayan, Kelabit dan Penan tinggal di kawasan konsesi kami.

“Setiap tindak-tanduk kami adalah berlandaskan undang-undang yang ditetapkan oleh kerajaan termasuk kebajikan masyarakat pribumi. Malah, sebelum kami memulakan sebarang operasi pembalakan, kami akan berunding terlebih dulu dengan masyarakat tempatan bagi mendapatkan maklum balas dan mencapai kata sepakat sebelum pengusahasilan dibuat,” katanya.

No comments: