Tuesday, July 3, 2007

Pekerja tak amanah jejas produktiviti

Dr Rusinah Siron

PEKERJA amanah menjalankan tugas mengikut kehendak dan keperluan syarikat dan jabatannya dalam waktu bekerja.

Apabila pekerja tidak menjalankan tugas hakikinya dalam waktu kerja, sebaliknya melakukan tugasan lain yang banyak memfokuskan kepada kehendak dan keperluan peribadi, maka pekerja itu tidak amanah dengan kerjanya.

Apabila pekerja itu tidak amanah, banyak impak negatif yang berkaitan dengan sikap tidak amanah, terutama produktiviti.

Bayangkan jika dalam waktu bekerja, pekerja itu menghabiskan 30 minit pada setiap hari pada waktu pagi untuk bersukan, jadi dalam seminggu bekerja iaitu lima hari, sebanyak dua setengah jam seminggu dibazirkan untuk tujuan peribadi.

Jika boleh diberi contoh produktiviti dalam bentuk nilai wang, kita boleh ambil contoh berikut: I jam RM500 produktiviti dan jika dua setengah jam – RM2,500 produktiviti bagi seminggu, jika sebulan akan berlaku pembaziran masa 10 jam yang bersamaan RM5,000. Jika setahun, berapa banyak produktiviti dibazirkan seorang pekerja. Jika 10 pekerja pula, berapa banyak produktiviti akan dibazirkan?

Sebab itu, syarikat sendirian berhad atau organisasi multinasional yang melihat masa dan kaitannya dengan produktiviti memberi perhatian serius terhadap masa dan pembaziran masa yang dilakukan pekerja.

Malah, ada majikan yang mendapati pekerjanya ponteng kerja dan melakukan aktiviti peribadi seperti berborak, bergosip di kafetaria, berniaga, tidur, ponteng kerja seperti bersukan dan berdating tetapi membeli alasan mesyuarat yang boleh menjejaskan produktiviti kerja, akan diberi amaran keras.

Apabila amaran itu tidak diendahkan, pekerja itu akan diberhentikan secara profesional.

Ada perbezaan sikap dan perlakuan pekerja sektor kerajaan dan sektor swasta.

Pekerja sektor swasta tidak berada dalam ‘comfort zone’ dan berhati-hati dalam pekerjaannya serta menjaga disiplin kerana tahu implikasi dihadapi jika curi tulang.

Tetapi pekerja sektor kerajaan berasa lebih selamat kerana berasakan tidak mudah dibuang kerja kerana banyak tatacara disiplin dan peraturan undang-undang yang melindungi pekerja.

Budaya kerja sektor kerajaan juga banyak bergantung kepada kepemimpinan dan kekeluargaan.

Keadaan inilah yang banyak menjadikan kakitangan kerajaan banyak terdedah dengan praktik dan amalan kerja yang negatif seperti tertulis dalam buku Tonggak 12 yang menjadi sumber rujukan penting dalam memperkatakan mengenai etika kerja kakitangan kerajaan.

Banyak amalan kerja negatif dilakukan pekerja baik di sektor awam dan swasta yang boleh menjadi panduan kita dalam memperkatakan ‘tugasan’ dalam waktu kerja yang dilakukan kita secara sedar atau tidak yang boleh menjejaskan imej dan reputasi organisasi.

Antara yang pernah dilaporkan dalam media, pengalaman, pengamatan dan pemerhatian kita ialah:


Pergi membeli barang seperti sayur, ikan dan pelbagai bahan untuk membuat lauk pauk pada jam 8.30 - 10 pagi, ambil dan hantar anak ke sekolah dan selepas itu singgah di kedai makan dan makan pagi sambil berborak.


Membuat urusan peribadi seperti urusan bank, pejabat pos, urusan pasport dan sebagainya. Urusan ini memakan masa hampir 1-2 jam, bergantung pada tempat.


Membuat urusan persendirian seperti menempah dan mengambil baju di kedai, melawat anak di sekolah, menziarah rakan dan pergi ke suatu tempat atas alasan peribadi.


Menjalankan perniagaan jualan langsung seperti berjumpa pelanggan, menelefon menggunakan telefon pejabat, membuat urusan pelanggan yangmenjurus kepada keuntungan peribadi.

Sedar atau tidak, kita melakukan banyak aktiviti peribadi dalam waktu pejabat walaupun diberi kebenaran oleh ketua jabatan.

Ketua jabatan memberi kebenaran kerana untuk menjaga hubungan dan tidak mahu dicap sebagai ketua yang tidak memahami.

Akhirnya produktiviti jabatan terjejas dan banyak rungutan dan komplen daripada pelanggan mengenai pekerja di jabatan yang tidak menepati standard piawai kualiti kerja.

Urusan kaunter terjejas dan banyak keperluan pelanggan pada hari itu tidak selesai kerana pekerja hilang tumpuan.

Oleh itu, pekerja sektor awam dan swasta tidak boleh menjalankan kerja dan aktiviti peribadi yang tidak ada keperluan terhadap organisasi dalam waktu kerja kerana imej dan reputasi organisasi akan terjejas dan produktiviti organisasi merosot.

Oleh Dr Rusinah Siron – Pensyarah Kanan Kolej Pengurusan Bisnes dan Perakaunan Uniten.


3/7/2007

No comments: