Thursday, July 5, 2007

Bersama Diplomat : Perpaduan Palestin lebih utama

Oleh Abdelaziz Aboughosh (Duta Palestin ke Malaysia)

Hamas, Fatah perlu berdamai untuk bebas daripada cengkaman rejim Israel

PERJUANGAN kami adalah untuk menentang pencerobohan Israel yang memecahbelahkan negara dan rakyat Palestin. Kami bekerja keras bagi mengelak tercetusnya perang saudara untuk melindungi rakyat Palestin dan institusi pemerintahan serta memastikan proses demokrasi terus wujud. Matlamat akhir kami adalah menamatkan ‘penjajahan’ Israel di bumi Palestin.

Malangnya, kini wujud usaha untuk mengasingkan Semenanjung Gaza dari Tebing Barat, wujud kumpulan yang ingin membentuk separa negara (semi state) yang hanya dikuasai satu sayap. Kumpulan ini yang diterajui sebuah parti utama cuba melakukan rampasan kuasa di Semenanjung Gaza baru-baru ini.

Beberapa siri pembunuhan terus berlaku di kalangan anggota keselamatan Palestin di Semenanjung Gaza. Apa yang nyata, rancangan ini direstui kepemimpinan Hamas yang turut menghalang usaha Presiden Mahmoud Abbas dan pemimpin Palestin lain, yang bekerja keras untuk mengelak daripada berlaku sebarang tragedi sesama rakyat Palestin.

Paling mengejutkan, kumpulan ini menyerang ibu pejabat pasukan keselamatan negara, agensi perisikan, pasukan pencegah rusuhan serta skuad pengawal Presiden. Kumpulan ini bertindak kejam apabila melakukan pembunuhan di jalanan, menghumban saudara sendiri dari bumbung bangunan dan tindakan lain yang amat mengaibkan.

Mengapa ini semua berlaku? Ia hanya untuk mencapai impian kumpulan tertentu yang ingin mewujudkan separa negara dengan cuba mempengaruhi kehidupan, minda dan masa depan 1.5 juta rakyat Palestin di Gaza. Adalah satu kesilapan besar sekiranya ada yang memandang remeh konflik antara Fatah dan Hamas. Ia konflik antara kumpulan nasionalis dan kumpulan bersenjata, pergolakan antara kumpulan yang ingin memiliki sebuah negara merdeka berasaskan persempadanan 1967 dengan Alquds alShariff sebagai ibu negara, dengan mereka yang ingin hanya separa negara di Gaza.

Konflik Fatah-Hamas ini juga antara kumpulan yang tidak teragak-agak menggunakan kekerasan untuk mencipta sistem tertutup mereka sendiri, dengan kumpulan yang melaksanakan tanggungjawab berasaskan demokrasi dan dialog dalam meleraikan sebarang masalah.

Kami berazam untuk memastikan tindakan kejam kumpulan perampas kuasa ini dihentikan secepat mungkin. Kami juga menolak sekeras-kerasnya sebarang langkah Israel untuk mengasingkan rakyat Palestin di Gaza, apa lagi dengan mengeksploitasi tindakan kumpulan pemberontak ini.

Pihak Berkuasa Palestin mempunyai tanggungjawab mengukuhkan kesatuan serta kebajikan seluruh rakyat Palestin. Kami kini berada di persimpangan baru yang mana setiap usaha untuk berdialog selama ini menjadi sia-sia, sehinggalah kami dapat menamatkan semua tindakan rampasan kuasa, termasuk membubarkan kumpulan eksekutif yang menjadi alat utama dalam rampasan kuasa baru-baru ini.

Kepemimpinan Hamas mesti memohon maaf kepada rakyat Palestin dan Pertubuhan Pembebasan Islam (PLO) atas jenayah berdarah yang mereka lakukan. Mereka mesti menyerah semula semua kuasa, termasuk ibu pejabat mereka kepada kerajaan darurat yang sah serta mematuhi semua keputusan kerajaan baru.

Pihak Berkuasa Palestin dan seluruh rakyat akan meneruskan perjalanan ke arah masa depan yang aman dan damai. Kumpulan pemberontak tidak akan berjaya untuk mengelicirkan kami daripada laluan bagi mencapai kemerdekaan dan membebaskan seluruh rakyat Palestin daripada belenggu kemiskinan dan kemerosotan ekonomi.

Kami akan pastikan Palestin terus kekal dengan masyarakat pelbagai kaumnya, menghormati ideologi serta persamaan hak serta tanggungjawab di kalangan seluruh rakyatnya. Palestin akan kekal sebagai tanah tumpah darah seluruh rakyatnya.

Sementara itu, apabila bercakap mengenai pasukan pengaman antarabangsa, kami amat mengalu-alukan kehadiran mereka kerana ia sekali gus dapat memberi perlindungan secara langsung kepada rakyat Palestin, terutama memastikan pergerakan lebih bebas berbanding sekarang.

Selama ini, tentera Israel mengadakan pelbagai sekatan dan sentiasa mencari jalan memusnahkan harta benda rakyat kami dan membunuh tanpa mengira masa, tanpa mempedulikan jutaan masyarakat antarabangsa yang melihat, tetapi tidak dapat melahirkan sebarang bantahan.

Pasukan pengaman amat diperlukan di Gaza, terutama kawasan sempadan di bawah pentadbiran Israel dan Mesir yang dikenakan sekatan. Sebelum kejadian rampasan kuasa tempoh hari, Pihak Berkuasa Palestin dan kumpulan pemerhati Kesatuan Eropah (EU) menggunakan sempadan wilayah ini untuk membawa masuk barang serta rakyat kami juga lebih bebas keluar masuk.

Tetapi sekarang, semua barang dan lebih ramai rakyat Palestin berada di luar atau dalam kawasan persempadanan terbabit. Akibatnya, rakyat Palestin tidak mempunyai akses untuk mendapat barang keperluan utama hampir setiap masa.

Justeru, kehadiran pasukan pengaman antarabangsa amat penting di wilayah berkonflik ini, apa lagi selepas melihat kehadiran mereka seperti di Selatan Lubnan diterima baik puak Hizbullah, manakala di sempadan Syria-Israel (Bukit Golan) juga diterima baik Kerajaan Syria.

Laporan terbaru diterima, lebih 6,000 rakyat Palestin tersadai di dalam wilayah Mesir, di Rafah dan seorang ibu kepada lima anak meninggal dunia akibat cuaca amat panas. Kami mendesak Israel yang bertanggungjawab di wilayah ini supaya membuka sekatan itu serta-merta.

Dalam isu lain, ramai pihak bertanya pendapat saya mengenai tindakan Kuartet melantik bekas Perdana Menteri Britain, Tony Blair sebagai wakil khas mereka untuk meleraikan konflik Palestin-Israel.

Oleh kerana pelantikannya dipersetujui Amerika Syarikat dan Israel, Pihak Berkuasa Palestin juga tidak mempunyai sebarang bantahan atas pelantikan wakil yang memang bertujuan mencari penyelesaian kepada proses damai dengan mematuhi resolusi antarabangsa, terutama Pelan Damai dan inisiatif Damai Arab.

Apa lagi, Blair turut melahirkan niat untuk bekerja keras bagi meleraikan konflik mengikut penyelesaian dua negara berasaskan perjanjian dipersetujui dalam proses damai. Kami mengalu-alukan pelantikannya dan berdoa beliau berjaya dalam misinya nanti. Disebabkan ini adalah kali pertama Israel menerima dan mengalu-alukan kehadiran seorang wakil khas, kami berharap Israel akan mematuhi perjanjian proses damai dan melaksanakan apa dipersetujui.

Lebih penting, kami memohon masyarakat antarabangsa supaya mendesak Israel menghentikan tindakan agresif, terutama membunuh rakyat Palestin, memusnahkan harta benda dan menahan rakyat kami. Pada masa sama, kami berharap Israel akan melaksanakan resolusi PBB khususnya menamatkan pencerobohan ke atas wilayah kami, membubarkan penempatan Israel, merobohkan tembok ‘aparteid’, menghentikan kepungan di dalam wilayah didiami rakyat kami serta membebaskan lebih 1,000 tahanan kami di penjara mereka.

Kami amat berharap masyarakat antarabangsa akan memberi sokongan lebih padu kepada kami. Kami kini bekerja keras untuk membentuk hanya satu kuasa dengan satu kerajaan dan satu undang-undang dalam sebuah negara Palestin.

Tugas utama Presiden Mahmoud Abbas sekarang ialah untuk menamatkan rampasan kuasa di Gaza dan melaksanakan dikri Presidennya, memulihkan pentadbiran di Gaza kembali ke tangan kerajaan darurat dan mengadakan pilihan raya baru bagi menyatukan kembali rakyat Palestin.

No comments: